AZ Sint-Lucas Gent test nieuwe AI-assistent
APPLICATIE Op de spoeddienst van het AZ Sint-Lucas Gent wordt sinds kort de nieuwe AI-assistent Mindoo getest. Deze moet het werk van triageverpleegkundigen ondersteunen. Artsenkrant was aanwezig bij de demonstratie van de applicatie.
“De applicatie bevindt zich aan het begin van het zorgtraject”, zeggen Bart Lens en dr. Gauthier Willemse, de bedenkers van de applicatie. “Na een eerste triage door de verpleegkundige aan het onthaal, krijgt de patiënt de mogelijkheid om in de wachtzaal met zijn smartphone een QR-code te scannen, waarna hij doorverwezen wordt naar de applicatie van Mindoo. Patiënten kunnen vervolgens met hun smartphone een medische vragenlijst invullen, nog voor ze door de arts worden gezien."
Volgens Lens worden de resultaten van de vragenlijst na afloop door de applicatie doorgestuurd naar de arts. Die krijgt een compacte samenvatting met alle relevante medische informatie: klachten, ernst, symptoomverloop, welke medicatie al genomen is en eventuele allergieën. “De arts krijgt heeft daarbij de mogelijkheid om aan de applicatie vervolgvragen te stellen, zoals ‘rookt de patiënt?’ of ‘heeft de patiënt recent bepaalde medicatie genomen?’. Natuurlijk kan de arts die vraag ook rechtstreeks aan de patiënt stellen, maar deze mogelijkheid is nuttig wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een taalbarrière.”
Om de meertaligheid van de applicatie te demonstreren, start Lens een mondeling medisch intakegesprek in het Frans. Na het beantwoorden van enkele korte vragen, zoals “Welke klachten heeft u?”, “Hoe lang heeft u al pijn?” en “Op een schaal van één tot tien, wat is uw pijnscore?”, geeft Lens aan het gesprek liever in het Nederlands verder te zetten, en schakelt de applicatie vervolgens zelfstandig over naar de nieuwe taal. Aan het einde van het gesprek ontvangt de arts in het Nederlands een samenvatting van het gesprek, zo toont Lens.
'Vooral de meertaligheid van de applicatie is een meerwaarde'
Patiënt wordt actief betrokken
Urgentiearts in het AZ Sint-Lucas Gent, dr. Kristof Buyse, zegt vooralsnog tevreden te zijn over de applicatie. “Patiënten weten hun weg gemakkelijk naar de tool te vinden, hoewel ze soms nog wat begeleiding nodig hebben.” Buyse geeft aan dat vooral de meertaligheid van de applicatie een meerwaarde is. “Patiënten kunnen in hun eigen taal hun verhaal doen, wat maakt dat wij gerichter kunnen starten. We weten dan vaak al: het gaat om buikpijn, het is al twee dagen bezig, er is bijvoorbeeld een allergie of thuismedicatie. We kunnen veel sneller overgaan naar gericht klinisch onderzoek.”
Buyse merkt op dat ook de patiënt het voordeel van de applicatie ziet. “De patiënt kan rustig op voorhand in eigen tempo zijn verhaal doen, terwijl hij toch het gevoel heeft dat zijn zorgproces vordert. De patiënt wordt actief betrokken bij zijn eigen zorgtraject, in plaats van passief te zitten wachten in de wachtruimte. Dat maakt de wachttijd functioneler.”
Digitale assistent
Medebedenker, dr. Willemse, benadrukt dat de applicatie niet is ontwikkeld om personeel te vervangen. Wél om de schaarse tijd van zorgpersoneel effectiever in te zetten. "We zijn vandaag met veel patiënten en te weinig zorgprofessionals. Mindoo moet een digitale assistent worden die helpt om de druk op personeel te verlagen. Wat bijvoorbeeld een goede assistent doet; bij een patiënt een anamnese uitvoeren en dat bij de arts aanleveren, wilden we met Mindoo nabootsen. De applicatie zal daarbij nooit de arts kunnen vervangen, want een mens gebruikt al zijn zintuigen, observaties en soms buikgevoel. Dat soort dingen kan een AI niet.”
Willemse vult aan dat een andere goede bijkomstigheid van een AI-systeem de schaalbaarheid is. “Mindoo kan ontelbaar veel patiënten tegelijk zien. ’s Nachts, overdag en in het weekend, er is geen limiet. Wél moet het gebruik van de applicatie correct geïntegreerd worden in de workflow; je kunt zo’n AI-tool niet zomaar implementeren, er is een periode van aanpassing nodig.”
Mindoo kan momenteel nog geen verbinding leggen met een EPD, maar volgens Lens wordt er gewerkt om dit in de nabije toekomst mogelijk te maken. De applicatie voldoet volgens hem aan de Europese GDPR-normen en draait op Europese servers die een zero-retention policy hanteren. In theorie wordt er dus géén data opgeslagen of hergebruikt.
De tool wordt momenteel enkel nog gebruikt voor triage op de spoeddienst. De proef moet duidelijk maken welke rol AI in de toekomst kan spelen in de spoedzorg, en hoe digitale hulpmiddelen kunnen worden ingepast zonder het persoonlijke contact te vervangen. De resultaten van de testfase worden de komende maanden geëvalueerd. Het gebruik door patiënten is optioneel en niet verplicht, benadrukt het ziekenhuis.