Nieuw wetsontwerp 'diverse bepalingen inzake gezondheidszorg'
De regering heeft op 2 december 2025 een wetsontwerp ‘houdende diverse bepalingen inzake gezondheidszorg’ ingediend. Het ontwerp regelt onder meer de vroege en snelle toegang tot geneesmiddelen, en wil een deel van het BFM integreren in de gezondheidszorgbegroting van het RIZIV.
Herman Nys, em. prof. medisch recht KU Leuven, ex-voorzitter VITAZ
Dit wetsontwerp ‘houdende diverse bepalingen inzake gezondheidszorg’ is niet te verwarren met het op 21 november goedgekeurde wetsontwerp ‘houdende diverse bepalingen inzake gezondheid’ dat op 3 oktober was ingediend
Vroege en snelle toegang tot geneesmiddelen
Het wetsontwerp past bepalingen in de GVU-wet aan over de vroege toegang en snelle toegang tot geneesmiddelen. Enerzijds worden technische correcties uitgevoerd; anderzijds worden bestaande verplichtingen en bevoegdheden alsook het kader voor gegevensdeling verduidelijkt.
Deel BFM in de globale begrotingsdoelstelling
Een deel van de financiering van de ziekenhuizen via het BFM (Budget van Financiële Middelen), bekend als het “deel Staat”, wordt sinds 2004 in de begroting voor geneeskundige verzorging opgenomen in het luik administratiekosten in de rubriek “Wet ziekenhuizen".
Het valt daarmee buiten de globale jaarlijkse begrotingsdoelstelling van de RIZIV-begroting. Dit gedeelte betreft 22,77 % van het BFM met uitzondering van de onderdelen B7 en B8, die volledig ten laste zijn van het “deel Staat”.
Het wetsontwerp stelt voor om het gedeelte van het “deel Staat” dat specifiek betrekking heeft op patiënten aangesloten bij één van de zeven grote Belgische ziekenfondsen, vanaf 2026 te integreren in de globale jaarlijkse begrotingsdoelstelling van de begroting voor geneeskundige verzorging.
Het kleine gedeelte van het "deel Staat" dat betrekking heeft op patiënten die gerechtigd zijn via het voormalige nationaal instituut voor oorlogsinvaliden, oud-strijders en oorlogsslachtoffers, het bijzondere stelsel van sociale zekerheid voor zeevarenden, het bijzondere stelsel voor overzeese sociale zekerheid en/of het OCMW, wordt vooralsnog niet overgedragen.
Volgens het ontwerp zijn de doelstellingen van deze overdracht van het onderdeel administratieve kosten naar het onderdeel begrotingsdoelstelling:
- het verhogen van de transparantie;
- Uniformisering (aangezien het grootste deel van de ziekenhuisfinanciering ("deel RIZIV") dat gedragen wordt door de gezondheidszorgbegroting, al binnen de begrotingsdoelstelling valt, zal het boekingsritme van het "deel Staat" nu ook onder deze regels vallen).
- vereenvoudiging (ten gevolge van de uniformisering).
Hiertoe zou vanaf 2026 het bedrag van 2.8 miljard euro structureel worden toegevoegd aan de globale jaarlijkse begrotingsdoelstelling.
Digitalisering van vergaderingen RIZIV
Het wetsontwerp bevestigt de mogelijkheid dat alle overleg-, beheer- of technische organen binnen het RIZIV digitaal kunnen vergaderen, documenten uitwisselen en eventueel stemmen, en dit ondanks het ontbreken van een uitdrukkelijke vermelding hiervan in hun interne reglement of enige andere lagere norm.
Zorgcontinuïteit COVID-19
Tenslotte streeft het wetsontwerp ernaar de zorgcontinuïteit en de instroom van nieuwe patiënten na 31 december 2025 te waarborgen door de honoraria voor de voorbereiding en de toediening van COVID 19-vaccins en voor de toediening van griepvaccins te verlengen en de buitenwerkingtreding van vergoedbare long-COVID-trajecten tot 31 december 2026 uit te stellen.