Wat vindt u van de hervormingswet? Het RIZIV wil uw mening
Er is al veel inkt gevloeid over de hervormingswet van minister Vandenbroucke. In het kader van de evenredigheidsrichtlijn wil het RIZIV graag weten wat u denkt over de nieuwe reglementering.
De Europese evenredigheidsrichtlijn verplicht om belanghebbenden te informeren wanneer nieuwe reglementering de toegang tot of de uitvoering van een beroep beperkt. Wie zich betrokken voelt, kan zijn standpunt kenbaar maken.
Hervormingswet
Het RIZIV biedt u tot en met 14 december de kans om te reageren op het voorontwerp van wet voor de hervorming van de geneeskundige verzorging. (Lees hier ons themamagazine over het voorontwerp).
Het wetsontwerp wil een aantal aspecten van de hervorming van de gezondheidszorg uit het regeerakkoord uitvoeren, zoals:
- het begrotingsproces van de ziekteverzekering
- de herziening en modernisering van het proces rond tariefakkoorden bij zorgverleners
- diverse wetswijzigingen, bv. om het correcte gebruik van de RIZIV-tegemoetkomingen te verzekeren en de controle ervan te versterken
- een timing voor de verdere digitalisering en daarmee gepaard gaande administratieve vereenvoudiging voor zorgverleners.
U kunt de relevante documenten hier raadplegen:
Het voorontwerp van de wet
De memorie van toelichting bij het voorontwerp
Hoe reageren?
U kunt uw standpunt met het RIZIV delen t.e.m. 14/12/2025. Dit doet u via e-mail:
naar jur_reg@riziv-inami.fgov.be
met als onderwerp: “Evenredigheidstest – voorontwerp van kaderwet”
In de e-mail vermeldt u de hoofdstukken en afdelingen waarover u een opmerking heeft (zie hieronder).
Wat verandert er?
HOOFDSTUK 1 - WIJZIGINGEN VAN DE WET BETREFFENDE DE VERPLICHTE VERZEKERING VOOR GENEESKUNDIGE VERZORGING EN UITKERINGEN GECOÖRDINEERD OP 14 JULI 1994
Afdeling X – Begrotingsproces
Deze afdeling voorziet in de uitvoering van de afspraken in het kader van het regeerakkoord om de hefbomen van de regering te versterken in het voorstadium van de opstelling van de gezondheidszorgbegroting van het RIZIV. Het betreft onder meer de introductie van een zogenaamde opdrachtenbrief aan het verzekeringscomité, en het voorstel van begroting van de regering aan de Algemene Raad.
Afdeling X+1 – Tariefakkoorden tussen zorgverleners en verzekeringsinstellingen
Deze afdeling voorziet in de revisie en de modernisering van het bestaande wetgevend kader m.b.t. de tariefakkoorden per sector.
In het regeerakkoord wordt een nieuw conventiemodel voorgesteld. De regels inzake de akkoorden voor artsen en tandartsen enerzijds en de overeenkomsten voor andere zorgverleners anderzijds worden geharmoniseerd en vereenvoudigd. De terminologie wordt geüniformiseerd.
In dezelfde beweging worden ook enkele herschikkingen doorgevoerd om de leesbaarheid en structuur van de wet als geheel te verbeteren. In dat licht worden onderdelen herschikt in verschillende secties:
- de regels inzake de werking en samenstelling van de commissies zorgverleners - verzekeringsinstellingen
- de regels inzake de inhoud van de akkoorden
- de procesmatige regels met betrekking tot de totstandkoming, de inwerkingtreding, de verlenging, de wijziging en het einde van tariefakkoorden of tariefregels
- de regels inzake gevolgen en voordelen van het conventiestatuut.
Afdeling X+2 – Definities
Deze afdeling moderniseert de definitie van “paramedisch medewerker” en brengt deze in overeenstemming met de huidige benaming van de beroepen, en voegt een definitie van “richttarieven” in.
Afdeling X+3
Deze afdeling verankert het principe dat inzake terugbetalingen van gezondheidszorg wordt gewerkt met originele (digitale) documenten in de wet, en voorziet daarop in dezelfde beweging één uitzondering, namelijk wanneer verzekerden documenten uitwisselen met hun ziekenfonds inzake hun administratieve verzekerbaarheid of welbepaalde toegankelijkheidsmaatregelen.
Afdeling X+4 – Vertegenwoordiging van deelstaten in beheersorganen
Dit deel voorziet in de mogelijkheid voor de deelstaten om met raadgevende stem vertegenwoordigd te zijn in het Verzekeringscomité, ingesteld bij de Dienst voor geneeskundige verzorging. Zo kunnen ze de vergaderingen van dit orgaan bijwonen. Dit is conform met het federaal regeerakkoord dat naar een coherent gezondheidszorgbeleid ten voordele van de patiënt tussen de federale overheid en de deelstaten als een belangrijke doelstelling vooropstelt.
Afdeling X+5 – Administratieve vereenvoudiging van de procedure tot wijziging van de nomenclatuur
De bepalingen van deze afdeling beogen de procedure voor het wijzigen van de nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen, bedoeld in artikel 35, §1, van de GVU- wet, te vereenvoudigen.
Afdeling X+6 – Ereloonsupplementen
Deze afdeling voorziet in de invoering van maximumsupplementen voor terugbetaalde prestaties in de verplichte ziekteverzekering.
Afdeling X+7 – Financiering representatieve beroepsorganisaties
Deze afdeling verankert de meename van de parameter conventiegraad bij het bepalen van de financiering van de vertegenwoordigers van de zorgverleners, mits dien verstande dat de variabele financiering maximum twintig procent mag bedragen van de globale financiering per sector en/of beroepsorganisatie.
Afdeling X+8 – Verplicht gebruik van elektronische diensten door zorgverleners
Deze afdeling verankert via de wet de doelstelling om tegen uiterlijk 1 januari 2029 alle administratieve opvolging inzake terugbetalingen door zorgverleners volledig te digitaliseren, en die omslag naar digitaal werken ook uniform uit te rollen tegen 1 januari 2030.
Afdeling X+9 – RIZIV-nummers
Deze afdeling voorziet in de wettelijke verankering van het RIZIV-nummer als sleutel om te factureren aan de verplichte ziekteverzekering, en voorziet ook in het versterken van de handhaving via de mogelijkheid om het gebruik van het RIZIV-nummer te schorsen in geval van frauduleuze facturatie.
Afdeling X+10 – Geneeskundige evaluatie en controle
Deze afdeling:
- regelt onverenigbaarheden voor de leden van de organen van het RIZIV (geen benoeming of einde aan mandaat),
- verduidelijkt de toepassing van de bestaande maatregel rond het verbod op de toepassing van derdebetalersregeling,
- past onverenigbaarheden aan voor de leden van de administratieve rechtscolleges ingesteld bij de DGEC,
- regelt de bijzondere bewijswaarde van de vaststellingen van medewerkers naar wie adviserend artsen taken delegeerden en een uitbreiding van de bevoegdheid van het Nationaal college adviserend artsen (NCAA) en mogelijkheid tot geven van opdrachten aan NCAA.
HOOFDSTUK 2 - WIJZIGINGEN VAN DE PROGRAMMAWET (I) VAN 24 DECEMBER 2002
Dit hoofdstuk heeft als doel om fraudeonderzoek op het niveau van de ziekenfondsen te verankeren. Dit door hen de mogelijkheid te geven om aan de hand van de analyse van de verzamelde cijfers van het Intermutualistisch Agentschap acties te ondernemen bij fraude, overconsumptie, ondoelmatige zorg, enz.