De Solventum-Hict samenwerking verbetert het globale en gedetailleerde beheer van ziekenhuizen
Hict en Solventum bundelen hun krachten om ziekenhuizen te helpen hun financiële prestaties en zorgkwaliteit te verbeteren
Solventum, dat 34 landen bestrijkt en 40 jaar ervaring heeft op het gebied van medische codering en het Belgische gezondheidszorgsysteem, biedt oplossingen om de financiële duurzaamheid van ziekenhuizen te verbeteren dankzij een goed beheer van complexe gegevens en door rekening te houden met de groeiende organisatie van netwerken.
Onlangs werd een samenwerking opgezet met het adviesbureau Hict, dat meer dan 20 jaar ervaring heeft in dit domein, om de gegevens meer in detail te analyseren en oplossingen voor verbetering voor te stellen, waaronder interne coaching. De groep CHC Liège en het Jan Yperman ziekenhuis in Ieper willen hun ervaring graag met ons delen.
Focus op financiering en zorgkwaliteit
Solventum beschikt over een onlineportaal met verschillende modules waarmee ziekenhuizen hun medische, verpleegkundige en facturatiegegevens kunnen analyseren. De medische module wordt gebruikt door 94% van de ziekenhuizen in het land en omvat ongeveer 3 miljoen patiënten per jaar, waardoor het representatief is voor benchmarking in België. Drie belangrijke punten worden behandeld:
1. Codering. Is dit correct en voldoende gedetailleerd uitgevoerd?
2. Financiering (gefactureerde activiteit versus verantwoorde activiteit, per pathologie, per specialisme ...), waardoor de mogelijke aanwezigheid van onder- of overprestaties in een bepaald gebied kan worden geobjectiveerd, wat de weg opent naar een analyse van de onderliggende redenen.
3. De medische analyse van indicatoren voor zorgkwaliteit: mortaliteit, mogelijk vermijdbare heropnames, mogelijk vermijdbare complicaties, per pathologie en ernstgraad, en sterfterisico.
Het portaal bevat een module voor het analyseren en vergelijken van marktaandelen met andere ziekenhuizen in België, voor een bepaalde specialiteit of pathologie.
Om nog een stap verder te gaan, ging Solventum op zoek naar een externe partner om de rest van het proces te beheren en zo een totaaloplossing aan te bieden. Deze samenwerking werd ongeveer een jaar geleden aangegaan met Hict, een adviesbureau actief in de gezondheidzorg. Hict biedt compleet advies op het vlak van ondersteuning en begeleiding bij de besluitvorming en procesoptimalisatie voor ziekenhuizen. Meer specifiek bieden Hict en Solventum drie verschillende niveaus van diepgaande begeleiding aan: een quick scan om probleemgebieden te identificeren, een deep scan om de hoofdoorzaken van ondermaatse prestaties te identificeren (inclusief off-portal analyses om processen bloot te leggen die geoptimaliseerd kunnen worden), of full scope assist bij de ontwikkeling en implementatie van een actieplan, inclusief coaching indien dit nuttig wordt geacht.
Expertise erkend door CHC Liège
Het eerste project dat enkele maanden geleden van start ging in het kader van deze samenwerking betrof de Groupe Santé CHC in Luik, namelijk de financiële optimalisatie van de medische activiteit. Getuigenis van hun medisch directeur Dr. Yannick Neybuch.
AK: Waarom ging u verder met de hulp van het Solventum-portaal?
Dr Yannick Neybuch: We werkten al enkele jaren samen met Solventum. Maar we werden ons bewust van de beperkingen van onze interne analyses, en van het feit dat deze beperkingen een impact hadden op budgettair vlak, vooral op het aantal verantwoorde bedden. We konden geen definitieve conclusies trekken over de redenen voor de grote schommelingen die we vaststelden en zochten deskundige externe hulp. Hict analyseerde de gegevens grondiger en kwam tot conclusies waarvan sommigen objectiveerden wat we al vermoedden, terwijl anderen nieuw waren. Er was ook een psychologisch element: het is gemakkelijker om zorgteams te benaderen om hen te adviseren als je ondersteuning hebt van buiten de instelling, met eigen conclusies. Er kunnen bijvoorbeeld zorgtrajecten zijn die intern verbeterd moeten worden, of de nood aan meer revalidatiebedden, zoals in het geval van orthopedie, een overweging die ons ertoe bracht een afdeling orthogeriatrie op te richten.
AK: Welke conclusies trekt u uit deze samenwerking?
YN: In het begin waren we met onze experts vrij zeker van onze conclusies en daarom dachten we dat de samenwerking met Solventum en Hict vooral een psychologische impact zou hebben op onze teams. We hadden ons vergist, in die zin dat deze samenwerking veel meer heeft gebracht dan dat, vooral dankzij hun uitstekende kennis van hun tools, die we niet optimaal gebruikten - zowel op het vlak van analytische finesse als op het vlak van conclusies en aanbevelingen. Het is een belangrijke toegevoegde waarde en het is aan ons om die om te zetten in concrete aanpassingen. Daar werken we aan en dan kunnen we beoordelen of we de samenwerking moeten verdiepen door bijvoorbeeld specifieke coaching voor bepaalde teams op te zetten.
De correcte informatie van onze artsen houdt ook in dat we ervoor zorgen dat de ontslagrapporten volledig zijn, inclusief co-morbiditeit: dit heeft niet alleen een positieve impact op de financiering van het ziekenhuis door correcte en volledige codering, maar ook op een goede communicatie met de behandelende arts in het bijzonder.
Naar een geobjectiveerde verbetering van de kwaliteitszorg
Verder richting de Westhoek in Ieper kan Caroline Gheysen, Directeur BeleidsInformatie, Innovatie en Netwerken van het Jan Yperman Ziekenhuis in Ieper, ook getuigen van de voordelen van de samenwerking met Solventum-Hict. Terwijl het analyse- en consultingproject vooral betrekking had op het financiële aspect voor het CHC Liège, was het meer gericht op de kwaliteit van codeerprocessen en zorgkwaliteit in het Jan Yperman. In een eerste fase selecteerde Hict de patiënten uit de Solventum Benchmark Portal die op basis van de MZG-codering volgens het algoritme een potentieel vermijdbare opname (PPR) en potentieel vermijdbare complicatie hadden (PPC). Deze indicatoren zijn gebaseerd op wetenschappelijke literatuur en toegekend op basis van een klinisch algoritme dat ontwikkeld en gevalideerd is door het Solventum-team van clinici. Trends in kwaliteitsindicatoren kunnen leiden tot concrete acties om de klinische praktijk te verbeteren. De experts van Hict hebben samen met de MZG-codeerders en het kwaliteitsteam van JYZ vervolgens de geselecteerde patiënten onder de loep genomen en hun resultaten gevalideerd met een wetenschappelijke tool, de Global Trigger Tool. Deze tool maakt het mogelijk om nauwkeurig de gebeurtenis te identificeren die bij een bepaalde patiënt een complicatie of een heropname heeft uitgelokt (bv. is de patiënt 'gewoon' gevallen, heeft hij zijn medische behandeling niet goed verdragen ...). Deze analyse werd uitgevoerd op een steekproef van vijftig medische dossiers vanuit verschillende medische disciplines.
Het doel van deze oefening was om de codeerkwaliteit na te kijken en de verbeterpunten te identificeren om naar de toekomst mogelijks heropnames of complicaties te vermijden door bijvoorbeeld na ontslag uit het ziekenhuis de patiënten op te volgen via telemonitoring en indien noodzakelijk een teleconsult of een consult te voorzien. Bij de codeerkwaliteit identificeerde Hict een betrouwbaarheid van 98 procent.
AK: Jullie werken al een tijdje samen met Solventum, zodat jullie toegang hebben tot relevante gegevens. Waarom heb je de samenwerking met Hict uitgebreid?
Caroline Gheysen: We wilden concrete acties kunnen definiëren op basis van de gegevens van Solventum en we dachten dat de expertise van Hict belangrijk zou zijn bij het analyseren en interpreteren ervan. Bovendien zouden ze ons een uitgangspunt van buiten onze instelling geven, wat een grote toegevoegde waarde is. Na het controleren van de kwaliteit van de codering in een reeks medische dossiers, werden de gegevens geïnterpreteerd om prestatie-indicatoren te definiëren voor het verbeteren van de zorgkwaliteit en het optimaliseren van klinische processen. Bijzondere aandacht werd besteed aan complicaties en heropnames. Sinds dit project worden de data uit de Solventum Benchmark Portal over potentieel vermijdbare heropnames en potentieel vermijdbare complicaties jaarlijks aan de artsen gerapporteerd. We bekijken verder hoe we van de Global Trigger Tool kunnen gebruik maken om projecten en procedures te implementeren die gericht zijn op het verbeteren van de zorgkwaliteit.
AK: Hoe zou u de algemene impact van de resultaten van deze analyses definiëren?
CG: Het meten van kwaliteitsindicatoren is uiteraard belangrijk om de zorgkwaliteit te kunnen blijven monitoren en te verbeteren. Daarnaast besteedt de federale overheid hier meer en meer aandacht aan en gaat er ook een steeds groter deel van het Budget Financiële Middelen naar de zorgkwaliteit. We moeten hier dus aan werken, zowel met de hulp van externe specialisten zoals Solventum en Hict als intern, aangezien dit enerzijds belangrijk is voor de zorgkwaliteit en anderzijds voor de financiering van onze ziekenhuisactiviteiten.
Dankzij de Minimale ziekenhuisgegevens is toegang tot kwaliteitsgegevens al mogelijk, wat een belangrijke basis vormt voor verdere analyse. De uitdaging is om de kwaliteit van de MZG-registratie te monitoren en dan om deze gegevens om te zetten in klinisch relevante informatie. Dit concrete voorbeeld laat zien hoe we van ruwe gegevens kunnen komen tot praktische aanbevelingen en toepassingen voor de klinische praktijk.
Door de reeds beschikbare gegevens te analyseren, kunnen we een verbeteringsproces in gang zetten. Want als er één ding is dat dit proefproject heeft aangetoond, dan is het wel dat gegevens pas echt tot hun recht komen als ze worden gebruikt om de zorg te verbeteren.


Health Information Systems – Solventum
AMBACHTSLAAN 1031
3990 PEER
pvervliet@solventum.com